Hoe kom je uit het emotie doolhof?

door | apr 5, 2019 | Inspiratie

Soms gebeurt er iets onverwachts of aangrijpends, waardoor je je eigen koers of perspectief moet veranderen. Dit lukt niet meteen, eerst ga je door een doolhof van emoties. Dit kan intensief zijn en vraagt van jou dat je voldoende hersteltijd/rust neemt, maar ook goed eet en voldoende beweegt.

Als jij gewend bent om door te zetten, niet te lang bij (onprettige) gevoelens stil te staan, of onbegrip uit je omgeving ervaart kan het lastig voor je zijn om jezelf voldoende ruimte te geven. Ook kan je je gaan afvragen wanneer je het ‘goed’ doet?

Soms is het verlies een tijdje op de voorgrond bijvoorbeeld bij een overlijden van een dierbaar iemand, ontslag, scheiding, maar ook pensioen, een ziekte, kinderen die naar (een andere) school gaan. Wat al deze situaties gemeen hebben is dat jouw situatie onomkeerbaar is verandert of dat je verwachtingen had die je nu moet bijstellen.

Het lastige aan verlies, of rouw, is dat iedereen het op zijn eigen manier doet er is geen goed of fout. Wat kan helpen is dat je goed afstemt op jezelf: wat je ervaart en wat je nodig hebt. De wirwar van emoties probeert te ontrafelen, zonder er meteen een verhaal van te maken, maar met erkenning voor al wat je voelt.

Een balans tussen rust en bewegen kan je helpen…. ‘Rust’ voor herstel, bewustwording en verwerking en ‘bewegen’ om niet te verlammen, het proces op gang te houden en te blijven ervaren.

In mijn praktijk zie ik dat het mensen helpt als ze meer zicht krijgen op alle emoties die er zijn, daarom wil ik je iets vertellen over de theorie van verlies/rouwverwerking. In de literatuur worden vaak een aantal fasen benoemd, het is echter niet zo dat deze fasen allemaal of in dezelfde volgorde (moeten) worden doorlopen. Wel zijn een aantal emoties/fasen bijna altijd aanwezig:

  1. Ontkenning/ongeloof

Ontkenning is het eerste afweermechanisme. Met deze reactie bescherm je jezelf door de waarheid geheel af te wijzen, hierdoor krijg je de gelegenheid om de waarheid gedoseerd tot je te laten komen. Aan het einde van deze fase ga je op zoek naar feiten of een schuldige.

  1. Boosheid / Schuldgevoelens

Dit zijn twee kanten van dezelfde medaille: boosheid richt zich naar buiten: verzet, gevoel van oneerlijkheid, terwijl schuldgevoelens naar binnen gericht zijn. Veel voorkomende gedachten zijn: ‘had ik maar….’ of ‘kon ik het voorkomen?’ Soms ontstaan er ook schuldgevoelens als je je weer wat beter gaat voelen: “mag je wel weer genieten en tevreden zijn met de nieuwe situatie…?”

De kracht/energie van boosheid kan gebruikt worden om te onderhandelen of te vechten. Een vorm van vechten is ook om jezelf doelen te stellen of beloften te doen: bijvoorbeeld een marathon lopen of een tegenaanval organiseren door naar de rechter te stappen.

  1. Verdriet / Somberheid / eenzaamheid

In deze fase begint het verdriet echt door te dringen. Een droevig gevoel kan echt om je heen blijven hangen, soms zelfs zo dat je wat wazig begint te zien. Je kan een gevoel van gemis en machteloosheid ervaren of je alleen voelen. In deze fase trekken we ons vaak wat terug of sluiten we ons een beetje af.

  1. Acceptatie en/of opluchting/ tevredenheid

Je krijgt weer meer zin in het leven. Je kan de mooie dingen weer zien van de ervaring. Dit kan na verloop van tijd, maar ook direct al voelbaar zijn, bijvoorbeeld doordat verlies ook duidelijkheid geeft en daarmee kan zorgen voor opluchting. Acceptatie of aanvaarding betekent ook dat je je leven gaat aanpassen op het verlies en dus de nieuwe situatie vorm gaat geven (bijvoorbeeld door weer op zoek te gaan naar een nieuwe baan of door een rolstoel aan te schaffen)

Al deze emoties kom je tegen in het emotie doolhof. Ik noem het een doolhof doordat we soms blijven hangen in emoties die vertrouwd voor ons zijn of niet door kunnen gaan / los kunnen laten doordat we sommigen emoties uit de weg gaan (onderdrukken/ontkennen). Zodra je weggaat bij je gevoel val je in oude patronen, vaak aangeleerd in je jeugd om te overleven. Herken jij deze van jezelf? Ik ga bijvoorbeeld heel hard werken, mijn best doen, maar ook twijfelen aan mezelf en veel van mezelf eisen, mezelf voorbij rennen en alles alleen oplossen.

Verliessituaties of veranderingen zijn fases in je leven waarin je oude patronen en oud zeer kunt tegenkomen. Je hebt bijvoorbeeld vroeger vaak het gevoel gehad dat je niet gezien werd en nu word je in jouw verlies weer geconfronteerd met die pijn: mensen lijken niet te begrijpen dat je zo geraakt bent en jij voelt je weer als dat kleine onbegrepen kind.

Pijnlijk… maar als je gaat inzien dat het nu op de voorgrond komt omdat het geheeld mag worden, wordt het een beetje makkelijker. Door te ervaren dat je vroeger gekwetst bent en te beseffen welk effect dat heeft gehad op jou als persoon, ontstaat ruimte om er nu anders mee om te gaan. Het besef dat jouw pijn uit het verleden afkomstig is en niet in het hier-en-nu maakt dat je andere keuzes kunt gaan maken en je oude pijn kunt helen (i.p.v. bevestigen).

 

Zit jij ook wel eens in het emotie doolhof en vind je het moeilijk om er zelf uit te komen?

Neem dan contact met me op voor een vrijblijvende en gratis inzichtsessie, ik help je hier graag bij.

Whatsapp mij
WhatsApp