Waarom ik mijn kinderen niet leer om “samen te spelen en samen te delen”

door | dec 27, 2019 | Inspiratie

Met enig regelmaat hoor ik ouders of professionals tegen jonge kinderen zeggen “samen spelen = samen delen”. Meestal met de bedoeling om ruzie te voorkomen en de sfeer tussen de kinderen goed te houden, maar vaak met een averechts effect. Volgens mij komt dat omdat kinderen vaak niet de keuze wordt gelaten om samen te spelen of niet. Kinderen zijn bij elkaar op school, op de opvang of op visite met papa en mama mee. Zij kiezen op dat moment niet om samen te spelen, maar er wordt van hen wel verwacht dat ze samen delen. Ik vind daar wat van. Natuurlijk wil ik niet dat mijn kinderen zich asociaal gedragen, maar het is helemaal ok als ze alleen willen spelen of alleen willen zijn. Soms hebben ze dat gewoon even nodig. 

Hoe gezond is het om als kind al te mogen leren dat je je af en toe kunt terugtrekken, zonder als asociaal benaderd te worden. Op jezelf mogen spelen, ook al zijn er anderen om je heen, geeft het kind de boodschap dat het ok is om tijd voor jezelf te nemen. Als je naar jonge kinderen kijkt zie je misschien dat ze dit van nature doen, zonder volledig uit verbinding met de omgeving te gaan, daar kunnen we als volwassenen soms nog wel wat van leren. 

Want hoe makkelijk is het voor jou om op jezelf te zijn? Je aandacht bij jezelf en bij wat jij wilt, wat goed voelt of wat jij nodig hebt? Herken jij wanneer je teveel meebeweegt met wat je hebt geleerd dat hoort of wat je denkt dat anderen van je verwachten? Of merk je het pas als er gedoe van komt, ruzie met je partner of irritaties met de kinderen. En onderzoek je dan ook wat er mis ging? Waar heb je te weinig rekening mee gehouden? Welke behoefte heb je genegeerd? Van de ander misschien, maar zeker ook van jezelf?

Ik denk dat het belangrijk is om af en toe op jezelf te zijn (voor kleine en grote mensen). Dat je even minder prikkels krijgt en daardoor beter kan voelen hoe het met je gaat, wat je nodig hebt of verlangt. Hiervan groeit je zelfkennis en ontdek je wat goed/waar voor jou is en kan je keuzes maken die beter bij je passen. En daarvoor hoef je geen week alleen weg, dat kan heel goed door iets langer op de wc te blijven zitten (zonder telefoon), even te dagdromen, een stukje alleen te gaan wandelen of even een boodschap op te halen. Zeker in periodes zoals de feestdagen of met vakantie, kan je als je je bewust bent, heel natuurlijk even aan de drukte onttrekken en weer even inchecken bij jezelf en daarna weer meedoen in de groep -als je dat wil-. In verbinding met jezelf en de ander(en).

Vind jij het lastig om uit de drukte te stappen en in te checken bij jezelf? Bij veel volwassenen  wordt het hoofd vaak overactief als het rustig om ons heen wordt: twijfels, zorgen of dingen die we nog moeten doen, stapelen zich op. Dit is een truc van ons hoofd om maar niet te hoeven voelen, een soort bescherming of overlevingstactiek. Wat dan helpt is jezelf oefenen in lichaamsbewustzijn. Bijvoorbeeld door een kleine bodyscan, een paar aandachtige ademhalingen of de zintuigencheck (ik zie…, ik hoor…, ik voel…., ik proef…., ik ruik….).

We zijn niet altijd gewend om aandacht te hebben voor onze behoeften en ze tijdig op te merken. Daarom worden we er soms door overvallen en komt er emotioneel gedoe of ruzie van, vaak binnen het gezin, herken je dat? Als je goed kunt luisteren naar je behoefte, de eerste signalen van je lichaam kunt opmerken zoals hoofdpijn of buikpijn, kleine irritaties of spierspanning, dan ben je beter in staat voor jezelf te zorgen. Een voorbeeld: als je merkt dat je al het geluid eigenlijk te hard vindt (dus ook ‘leuk’ spelende kinderen), dan kan je ervoor zorgen dat je even wat minder geluid ontvangt, door je eigen muziek op te zetten of even op zolder een was op te hangen. Als je zelf leert om goed naar de eerste signalen te luisteren, kan je een voorbeeld zijn voor je kinderen. Zo is er minder emotioneel gedoe in huis. Hiervoor moet je de bereidheid hebben om emoties te onderzoeken, om ze serieus te nemen en te accepteren, zonder oordeel of mening. Dat kan pittig zijn.

Wat goed helpt is om je te verdiepen in de functie van emoties. Elke emotie heeft een eigen functie en als je die gaat herkennen, dan kan je emoties zijn als ‘boodschappers’ als het gaat over je behoeften of verlangens. Zo zal je zien dat emoties makkelijk hoger oplopen als je geen tijd neemt voor jezelf of als kinderen geen tijd krijgen om zelf/alleen in te vullen. Overigens lopen emoties ook hoger op als je al langere tijd geen aandacht voor deze emoties hebt gehad. Emoties worden namelijk zwaarder en intenser als ze er niet mogen zijn.

Soms valt het niet mee om de functie van een emotie te ontdekken. Dat komt omdat we dan bijvoorbeeld boos worden, terwijl we eigenlijk verdrietig zijn, of andersom. Dit kan je jezelf (onbewust) hebben aangeleerd omdat bij jouw ouderlijk thuis misschien niet alle emoties even goed geaccepteerd werden. Wil jij oude gedragspatronen doorbreken en ben je bereid om naar emoties te kijken, zonder ze ‘weg’ te willen hebben?

Meer bewust kijken naar emoties en vanuit dat bewustzijn beter aanvoelen wat er bij jouzelf en je kind gebeurt en hoe je daarmee om kan gaan, leer je in de cursus ‘Eigen Wijs met Emoties’. Een cursus over emoties met psychologische achtergronden, actuele inzichten over hooggevoeligheid, de ontwikkeling van het kinderbrein en een stappenplan om te leren van emoties en dit bij je kind te begeleiden. Een combinatie van theorie, reflectie en praktische toepassing en nu met een mooie kerstvakantie-actie t/m maandag 6 januari. Wil je meer weten? Kijk dan bij de Eigen Wijsheid school op “Eigen Wijs met Emoties“.

 

Whatsapp mij
WhatsApp